lauantai 12. lokakuuta 2013

"Ja toisin muillekin onnee mun vanavedes, niin läheisille kuin mun diggareille lavan edes"

#Hypeisreal. Toi kertoo kaiken suomihopin nykytilast. Mun ite on vähän vaikee sisäistää tätä, koska niin kauan on ollu "noloo" kuunnella "toi ei oo musiikkii, vaan puhetta!!11" -genreen laskettavaa musiikkia, ja ties mitä kuittailuu on tullu kuultuu monta, monta vuotta. Sit yhtäkkii kaikki puhuu, tykkää ja kuuntelee suomiräppäreit. Niin pikkulapset ku mun 70-vuotias isoäitiki. Vähemmästäki menee hämilleen. Mut oon myös erittäin iloinen. Nykyään kuuleeki kuittailuu sit siit, et iik, kuuntelee MASSAA!!1 mut c'moon, kaikki lasketaan nykyään massaks, ei kinosta. 

Mä oon nähny pienii keikkoi, ku yleisöö on parhaillaan 20-300. Oon nähny tän kasvun ja oon ylpee siit. Oon myös nähny miten tää fanikulttuuri muuttuu, eikä välttämättä parempaan suuntaan.

En kohdista tätä seuraavaa keneenkään tiettyyn, tai yhteen ikäluokkaan, nimittäin näitä faneja esiintyy niin nuorissa ku vanhoissaki. Älkää kukaan ottako henkilökohtasesti, ellette tunnista itteene. Sit on aika kattoo peiliin ja miettii vähän.
Aina on oltu artisteista innostuneita ja mä iteki oon jännittäny niin paljon, ettn saa sanaa suustani. Nykyään on käyny niin, et fanit kiljuu ihan jäätävästi, siis. Huutaa saa, mut pliis rajansa kaikella? Toisii faneja revitään ja suoraansanoen pahoinpidellään. Mikäli oot joskus repiny jonkun päästä hiuksia, raapinu, hakannu tai potkinu muita, lopeta olemasta idiootti. Se, että sä käytät kaikki voimas edessäolevaan, ei tuo sulle eturivipaikkaa. Olisit lähteny jonottamaan ajoissa, tai ollu tarpeeks nopeesti lavan edessä. Sä myös missaat paljon keikasta ku keskityt pahottamaan muun yleisön mieltä.
Ja jos oot vähäänkään aktiivinen fani sosiaalisessa mediassa, sut kyllä tunnistetaan. Tää fanikulttuuri myös yhdistää ihmisiä ja sana kiertää nopeesti. Jos käyttäydyt muita kohtaan epäkunnioittavasti, älä odota että susta tykätään. Onneks suhteellisen usein järkkärit poistaa tälläset ihmiset yleisöstä. Siinä sitte nautit keikasta takarivistä tai ulkopuolelta. Oma valinta ja siitä on jälkikäteen turha urputtaa.



Toinen mikä mua ihmetyttää, on artistien autojen kohtelu. Kyllä, oikeasti. Jengi ottaa niistä kuvii ku Salama McQueenista, lääppii, nuolee (mitä ihmettä oikeesti, järki hoi. YÄK.) ja tukkii tiet. Pientä kunnioitusta artisteja ja niitten omaisuutta kohtaan. En taida yllättyä, jos kuulen jonkun ottaneen mallia Bieberistä ja tunkee vaikka Cheekin tussin alushousuihinsa. Pidetään se järki mukana.
Kolmas asia on fanitus itsessään. Hirveen monet ottaa kyseisen asian vähän liian tosissaan. Se ei ole kilpailu. Ykkösfaniasioista kuohkataan ja kaikki haluu tavotella kyseistä titteliä. Mutta tiiättekö mitä? KUKA VAAN voi olla ykkönen. Sille ei ole olemassa mitään kriteerejä. Kyse ei oo siitä, käytkö sä keikoilla tai osaatko kaikki sanat ulkoo. Se on susta itestä kiinni, mitä sä olet. Kaikki fanit on samanarvosia ja tärkeitä, sillä ilman meitä ei musiikilla menesty. Jos ei oo faneja, ei oo ketään, kelle musiikkinsa esittää. Fanitukseen ei kuulu toisten lyttääminen ja internetissä (tai muuallakaan) haukkuminen, siihen ei kuulu ykkössijasta kiistely. Se on sitä, että kaikki tukee artisteja sovussa, kukin vapaasti omalla tyylillään.
(Joku jossain sano jotenki seuraavanlaisesti; Et voi olla ykkönen, jotkut viiltelee MG:n takii. Pliis, lopettakaa moinen typeryys. Älkää satuttako itteenne, se ei oo tervettä. Jos mä oisin muusikko ja kuulisin jonkun viiltelevän mun takia, kelaisin lähinnä että oon tehny jotain väärin ja aika hitosti. Tolla nyt viimisenä kannattaa mitään ykkössijoja havitella. Kriipii.)



Mä toivon että vielä joskus tää vihamielisyys ja kilpailu loppuu. Se tois kaikille mukavempii muistoi ja turvallisempii reissuja. Älkää ottako fanittamista, musiikkia, keikkoja tai elämää liian vakavasti, se ei tee teitä onnelliseks. Jos kuitenkaan ette koe tärkeäksi olla mukava keikkailija,jää kotiin siks aikaa että pääset uhmakkuudesta eroon. KIITOS. Terveisin välillä aktiivisesti keikkaileva, toisinaan pelkästään henkisesti tukeva diggari, mutta silti ihan yhtä hyvä ku kaikki muutki. (Ja älkää kelatko, että noi meiän yhteiskuvat on jotain rivien välistä luettavaa "JEE OLLAAN PARHAIT" -hehkutust. Ne on vaan täytekuvia.)

4 kommenttia:

  1. asia tekstiä :)! nykyään haippi on ihan hulluu keikoilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack :-) Joo, nii on. Hyvän maun rajois on ok, mut liika on aina liikaa.

      Poista
  2. Asiaaa!! Jengi on liianki hulluu, vaik haippi onki hyväks artisteil. ja emt tää koko teksti on nii asiaa? Ku joku tulee ens kerral mu askii jotai ykkösfaneudest pätee saanko jakaa tän:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ihan vapaasti vaan :-D En vihaa mitään, mut mul oikeesti kiehuu kaikkii ykkösfanijuttui lukies, nimenomaan askis ku voi anonyyminä huudella, on porukka ihan naurettavaa. Jos kiroilisin, sanoisin nyt että MITÄ HELVETTIÄ?!

      Poista